nedeľa 25. októbra 2009

Búrlivé výšiny



Bol pondelok večer. Uložila som sa do postele, laptop nastavila do prijateľnej pozície a spustila film. Odkedy máme nové pripojenie (a moja laptop schopnú pamäť na disku), sťahujem ako divá. No dobre, ako divá som sťahovala vždy, teraz som utrhnutá z reťaze. Takže v momente, ako sa mi stiahla ostatná adaptácia Búrlivých výšin (aj tak sa najviac teším na budúcoročnú s Edom Westwickom a Gemmou Arterton), nastal u mňa excitovaný stav! :)
Pukance, pohár Bordeaux a pustila som sa do toho. Milujem adaptácie literárnych klasík a po Austen období som sa vrhla na ďalšie a "Masterpiece theatre" dielňa vytiahla ten správny mix "period drama" s modernými hereckými výkonmi. Nie je totiž nič horšie, ako keď nejaký pseudoumelec znetvorí obľúbené dielo. Stáva sa to v divadle, kedy Shakespeara dajú do "moderného šatu" a William sa potom v hrobe obracia, prípadne, keď sa Westlife alebo Atomic Kitten rozhodnú prespievať čokoľvek. Pri prvom refréne zvažujete možnosť samovraždy, pri ďalšom inštinktívne siahate po najbližšej zbrani a pred koncom skladby už nenávratne ležíte na asfalte ako mastný fľak a suseda vracajúca sa z pošty/potravín/kostola len krúti hlavou vysvetľujúc policajtom, že ste boli také milé dievča (ehm, no nič, Martina, obmedz telku!).
Snažím sa dostať k tomu, že na "to svoje" je každý háklivý a knižky sú rovnako tenký ľad. Každý z nás má totiž iné spektrum predstavivosti a šanca, že sa režisér trafí, býva občas prekliato nízka.
Preto, ak sa niektorému podarí ma rozplakať tak na 15 minút vkuse (bez Russela "Maxima" Crowea alebo Bruce "ja to odpálim sám" Willisa) napriek tomu, že už viem ako všetko dopadne, doplní to o dobové kostýmy a britský akcent, má bod, aj dva.
Pokiaľ ide o knižku, je trošičku komplikovaná, minimálne na začiatku - musím sa priznať, že som si ako debilko na prvých tridsať strán musela kresliť rodokmeň, inak by som bola úplne zmätená (bude to asi tým, že som to čítala v pätnástich), ale potom to už išlo a na rozdiel od čajovej Austen, toto je oveľa silnejšie kafčo. Na mňa pôsobil každý detail obsesívneho vzťahu Heathcliffa a Catherine...aj by som sa rozpísala bližšie, ale nevidím zmysel. Ak by mal niekto chuť na niečo iné ako Matkina, odporúčam. Titul nech zbytočne neodstraší; anglický vidiek nemusí nutne znamenať Rosamunde P.

Na záver len podotknem, že rozmazanú špirálu som musela odličovať dvakrát dlhšie ako bežne a ráno som sa zobudila s pyžamom naruby. Buď mám emočne vypäté obdobie alebo ma tá adaptácia fakt dostala. Vyzerá to tak, že oboje. (V každom prípade, B, Tom Hardy putuje na zoznam :p)

8 komentárov:

  1. uzasne napisane, davno som sa tak dobre nebavila, a aj ked k burlivym vysinam som sa zatial nedostala (mam doma anglicku aj slovensku verziu zvazujem, ktora dostane tu cest) chystam sa velmi skoro a po tvojom clanku si urco pozriem aj film. Btw verzia s Edom? MUSIM VIDIET. C.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Neviem ci smiem, ale dovolim si jeden agitacny koment. Prosim si castejsie posty. Len tolko som chcela O:-)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. dakujem za pochvalu :)

    verzia s edom sa este len pripravuje, tak dufam, ze aj uzrie svetlo sveta (ja som neuveritelne zvedava!!) a agitacne kometny su vitane :D motivuju a ja sa pokusim pisat castejsie. rozhodne sa nemozem stazovat na nedostatok casu.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Tini,

    mám rada tvoje príspevky, vždy pekne a veselo napísané...len ako Cocci správne podotkla, mohli by pribúdať častejšie, aby sme sa počas dlhých zimných večerov nenudili

    Vanilka

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Podľa mňa by si mohla mať vlastný článok v novinách :-D Skvele opísané, vžila som sa už len do článku, nieto ešte keby pozriem ten film... A nemôžem si pomôcť Tom Hardy je nádherný :-D

    OdpovedaťOdstrániť
  6. hardy je fesacisko!

    film urcite odporucam a za pochvalu dakujem :)

    OdpovedaťOdstrániť
  7. - aj toto je perfekt dvojica pre tento film.....

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Aj ja odporúčam film Búrlivé výšiny. Najprv som si prečítala knihu a po knihe mi to nedalo a musela som si pozrieť aj film. Odporúčam film z roku 1992. Najkrajšia verzia v hlavných úlohách s Julliette Binoche a Ralph Fiennes

    OdpovedaťOdstrániť