streda 11. augusta 2010

North & South

V poslednej dobe sa mi darí pozerať veľa filmov. Nie nutne novinky, často siahnem aj po tituloch z osemdesiatych rokov, ktoré som nevidela a musím uznať, že aj vtedy sa točili skvelé kusy, ak opomeniem väčšinu seriálovej tvorby. Každopádne, systém vyhľadávania spočíva v neskonalom a večnom uctievaní ČSFD. Vyhľadám herca a potom už len preklikávam v jeho filmografii, cez ktorú často natrafím na niekoho ešte zaujímavejšieho. Takto som sa dostala aj k North & South, ktorý tróni v dvojstovke najlepších hodnotení. Sú snímky, pri ktorých ma presvedčí až nejaký pozitívny komentár, prípadne trailer, ale sú také, ktorým stačí, aby na obale svietilo BBC a dobový kostým a nadšene poskakujem ako Carrie pri pohľade na nové botičky od Manola. Už minulý rok som sa z tejto diagnózy vyznala pri Búrlivých výšinách, takže ďalšia kostýmovka bola svätou povinnosťou.

Film bol natočený v roku 2004 a ide o adaptáciu románu od Elizabeth Gaskell. S malou dušičkou som sa snažila zistiť, či existuje preklad, ale prirodzene, rovnako ako pri iných skvostoch viktoriánskej literatúry, naše vydavateľstvá dali prednosť iným „skvostom“. Pomaly, hoci nerada, sa začínam s danou skutočnosťou zmierovať. Mohla by som si síce zohnať originálnu verziu, ale nedávno som si dala predsavzatie, že v origináli budem čítať iba súčasnú literatúru - frustruje ma, ak nezachytím poriadny a presný význam viet, tak som sa rozhodla, že nemá zmysel sa zbytočne trápiť. Faktom ale zostáva, že štvordielna filmová miniséria N & S je výborná, tak sa možno predsa len hecnem.

Margaret Hale(ováJ)je nútená presťahovať sa s rodinou z malebného Helstonu na juhu do Miltonu, fiktívneho mesta na severe Anglicka, kde vzduch zďaleka nie je taký čistý a aj ľudia sa javia drsnejší. Hlavným zdrojom obživy je tu niekoľko tovární, ktoré sa zaoberajú bavlnou a jednu z nich vlastní John Thornton. Stará sa o veľmi svojskú matku a pochabú sestru a továreň ovláda tvrdou rukou. John s Margaret sú ako kosa na kameň – delia ich odlišné životné skúsenosti a povahy, ale aj názory na riešenie krízových situácií, akým je napríklad štrajk, do ktorého vstúpili všetci zamestnanci tovární. Lenže, ako to tak býva... Aj slepý divák vidí paralelu s Pýchou a predsudkom nielen v postavách, ale aj v konaní a je pravda, že North & South má s Austen veľa spoločného. Našťastie to ale nie je také ľúbivé, s tak ideálnymi postavami - John dokáže byť poriadne krutý a na záver, aby z toho bola poctivá citová vydieračka, autorka pár postáv odpraví. Skrátka, všetko naberá akýsi reálnejší, drsný punc, presne ako Sever. Aj vizuálna stránka sa s týmto aspektom pohrala. BBC je známe pre svoje kostýmy a výpravy, a tak aj priemyselný Milton pôsobí dostatočne šedo a ponuro, zatiaľ čo idealizovaný juh (aspoň v očiach Margaret) je rozkvitnutý, plný svetla a zelene. Výborne tak obe časti Anglicka kontrastujú a podporujú základnú myšlienku protikladov.

Po hereckej stránke sa tiež nemám, na čo sťažovať, skôr naopak. Daniela Denby-Ashe v úlohe Margaret nie je nebesky krásna, ale ako herečka je veľmi príjemná a Johnovi prepožičal Richard Armitage megacharizmu, z ktorej som šla do kolien pri každej scéne. Asi by som mala založiť Klub anonymných závislákov na „period drama“, lebo sa prestávam ovládať a zišlo by sa mi miesto, kde by som mohla vyfiltrovať svoju úchylku k nákrčníkom, či ako sa tie srandy volajú. Skrátka, vysoké límce na chlapoch, ktorí sú vysokí, majú hlboký hlas a tvária sa aristokraticky. Naozaj nepotrebujem veľa. Taký Armitage má brutal úzke pery, že Frank kuní ksicht Burns (MASH) sa pri ňom môže schovať a ja som sa aj tak topila vo vlastných slinách. Zjavne som nebola jediná. Pre BBC bolo pozitívne prijatie u divákov veľkým prekvapením, ale čo si budeme hovoriť, diskusné fórum o filme nekolabovalo preto, že by sa páni rozplývali nad pôvabmi továrne na bavlnu; klávesnice šli zodrať dámy, ktoré očaril jej modrooký majiteľ...Armitage bol dokonca porovnávaný s Colinom Firthom a jeho Darcym z 1995 a to už nie je len tak hocičo, ale popojedem.

Rozhodne N & S odporúčam, ideálne na piatkové nočné vysielanie, ak nie je nálada ísť von žúrovať - k tomu gumené cukríky, oriešková čokoláda a čierny čaj s mliekom a o zvyšok sa postará film, ktorý je okrem iného skvelý aj po hudobnej stránke.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára